Stinn brakke på årets shipping konferanse

Stinn brakke på årets shipping konferanse 900 646 Bergens Rederiforening

Det var fulle hus da årets NHH Shipping konferanse –LeaderShip 2018 gikk av stabelen i Terminus Hall, onsdag 4. april. Optimisme for næringen Etter at rektor ved Norges Handelshøyskole hadde åpnet konferansen entret Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen scenen. Det var en optimistisk og fremover lent minister som snakket om Norge sine mål og ambisjoner for havnæringene.

Folk er viktige i arbeidet med å utvikle nye løsninger og faglig påfyll er nødvendig for å henge med i utviklingen, også for sjøfolk. Man skal fortsatt ha mannskap på norske skip men man vil også se autonome ski fremover på kortere distanser tror Isaksen. Administrerende direktør i Norges Rederiforbund fulgte i sitt innlegg opp med at det optimisme å spore blant rederiene og at det er en forventning om økt omsetning og resultat i 2018 sammenlignet med fjoråret. Det vil også ligge færre skip i opplag ved utgangen av inneværende år sammenlignet med i fjor viser prognosene. Fremtiden er digital – er shipping analog? Sentrale aktører i bransjen ble utfordret på å hvordan vi best møter den digitale bølgen. Fredrik Harloff, Chief Technology og Innovation Officer hos GC Rieber Shipping er opptatt av at digitalisering er en ny og bra måte og se modeller på. Han fortalte om hvordan man gjennom en digital «customer journey» kan tiltrekke seg nye kunder og vise kunder ting på en ny måte. Shipping er ikke én business men mange, svært ulike businesses – med mange forretningsmodeller og derfor må vi gjennoppfinne våre modeller med digitalisering. Det er et marked med høy konkurranse, men en kan vinne med nytenkning, avsluttet Harloff. Administrerende direktør i Vesselbot, Constantine Komodromos sitt budskap var at med den nye tidsalderen vil det også komme nye svar på gamle problemstillinger, hvor shippingindustrien er i stadig endring.

Shipping goes Green Havet er allerede den viktigste måten for transport, og det vil fortsette å være stadig viktigere i tiden som kommer. I neste del av programmet var det Hege Økland CEO i NCE Maritime CleanTech, Bernt Skeie CEO i CMR Protecgh, Teemu Manderbacka Senior R&D enginør i Napa Shipping Solutions, og Haiyang Jia forsker ved NHH som tok scenen. Disse tok for seg hvordan grønnere skip kan forsikre at godset som blir fraktet blir fraktet med enda mindre utslipp enn i dag, samt hvilke muligheter og utfordringer som kan føre til at enda mer grønn teknoloi blir implementert i havet vårt. Økland forteller blant annet om batterier som kan brukes på forskjellige måter, og viser til blant annet Colorline Hybrid, et skip som skal kunne drive på batteri på steder som fjorder, blant befolket områder. Skeie viser til CHEOP og CHEMP, som skal doble elektronisk effektivitet, med nøkkel fordeler som lav energi konsumering og ingen lyd. Smart shipping – å gjøre ting rett Det var Martin Stopford President i Clarkson Research, Camilla Grieg CEO i Grieg Star, Lasse Kristoffersen CEO i Klaveness og Roar Ådland Professor ved NHH som avsluttet konferansen.

Hver av foredragsholderne fikk den enorme utfordringen av å beskrive hvordan shipping vil og må endre seg i møte med en ny global, grønn og digital hverdag. Hastighet, form og rekkefølge varierte, men Lasse Kristoffersen sin oppsummering kunne alle stille seg bak; «Det vil komme disrupsjon, i morgen og i fremtiden, og det beste vi kan gjøre er å ta føringen på hvordan vi tilpasser oss disse massive skiftene og kapitaliserer på dem. For hvis ikke vi gjør det så vil noen andre gjøre det.»